Ny internetleverantör från 3/6, byte från Telenor till OBE

Uppdaterat 14/4.
Då Telenor har förekommit oss och skickat ut information om uppsägning av bredbandsabonnemang redan nu fast bytet sker 3/6 och vi tänkt gå ut med information på hemsidan, infotavlor och även i fysisk form kommer här en summering för att förklara tills mer utförlig information kommer komma ut. 

  • Styrelsen har idag (2024-04-14) lagt en enkät avseende hur man vill göra med retur av sin Telenor-router och uthämtning av sin OBE-router i postfacken.
    Har ni inte mottagit enkäten kan ni fylla i den digitalt (som föredras även om ni fått enkäten utskriven) här:
    https://bit.ly/brfalfageln_enkat_internetbyte
    Deadline är 30/4, ej besvarad enkät hanteras som att ni vill sköta allt själv; man får själv returnera sin Telenor-router och kommer automatiskt få en router från OBE att hämta ut.

    Om ni inte fått enkäten i er brevlåda och vill ha denna fysiskt för att fylla i istället för att använda länken ovan vänligen återkom till styrelsen.
     
  • Jag har fått ett brev med en returfraktsedel från Telenor, Telenor har skickat ett brev avseende uppsägning av internetabonnemang och/eller varit i kontakt med Telenor som sagt att föreningen sagt upp Telenor som internetleverantör, stämmer det?
    • Ja det stämmer, vi har tecknat avtal med "Vaxholms Stadsnät" som representerar "Zitius" som är en "kommunikationsoperatör" som tillhandahåller flera olika leverantörer av tjänster för internet och TV.

      Valet av operatör genom "Zitius" för gruppanslutningen föll på operatören "OBE" med tanke på uppkoppling (upp till 1000 / 1000 där vår riktpunkt har varit en hastighet på minst 750 / 750).

      Uppkopplingen är alltså "upp till 1000 / 1000" precis som Telenors idag är "upp till 250 / 250" men vi har i avtalet sagt att en riktpunkt ska vara minst 750 / 750.
      Det kan alltså vara upp till 1000 / 1000 men bör vara minst 750 / 750.

      Idag har vi genom Telenor 250 / 250.

      Detta innebär både:
      1) En lägre kostnad för föreningen än vad vi (föreningen) betalar idag för Telenor
      2) En uppkoppling som är 3 gånger snabbare (räknat på 750 / 750 jmfrt. 250 / 250) än vad som vi har idag med Telenor
      3) Att "Vaxholms Stadsnät" blir styrelsens kontakt för både internet och TV och att "Vaxholms Stadsnät" sedan sköter vidare kontakt gentemot "Zitius" och "OBE" för internet och "Bild AT SE" för TV vid större problem (läs: en hel fastighet har inget internet / TV etc.).
      I dagsläget behöver styrelsen kontakta Telenor vid större problem ang. internet och Bild AT SE som representerar Sappa vid större problem ang. TV.
       
  • Kommer internet fortsatt ingå i avgiften (vid bostadsrätt) eller hyran (hyresrätt)?
    • Ja internet kommer fortsatt att ingå i avgiften / hyran.
       
  • Kommer TV-abonnemanget påverkas?
    • Nej, föreningen kommer ha kvar "Bild AT SE" som är det företag som leverar TV genom "Sappa" så boxar och befintligt utbud av kanaler kvarstår. Priset är dock omförhandlat så detta blir markant billigare än vad föreningen betalar i dagsläget för samma utbud-.

      För boende ska detta vara helt transperent och vi har även propsat att i samband med att Vaxholms Stadsnät agerar nav:et för internet och TV (för styrelsen) så ska en genomgång av kabeltv-nätet i varje fastighet ske.
       
  • Hur lång är föreningens avtalstid med "Vaxholms Stadsnät" / "Zitius" / "OBE" för internet?
    • 5 år från 3/6-2024.
       
  • Vad behöver jag göra som boende då styrelsen byter från Telenor till OBE (genom Zitius / Vaxholms Stadsnät)?
    • Om ni har en router från Telenor behöver denna skickas tillbaka till Telenor då Telenor äger routern och inte föreningen eller den enskilda boende.

      Föreningen kommer vara behjälplig för de boende som önskar att det går bra att lämna router + strömadapter och gärna kartong i styrelserummet under öppettider som kommer utannonseras senare.
      Styrelsen kommer då skicka tillbaka dessa till Telenor om man inte önskar göra detta själv med fraktsedel som Telenor kommer inkomma med via post.

      Om ni själva önskar att returnera routern så behöver ni inte göra något utan kommer få information via brev från Telenor med instruktioner hur ni går tillväga.
       
    • En ny router från OBE kommer kostnadsfritt att skickas ut till boende, önskar ni att hämta ut denna i styrelserummet går detta att ordna.

      Om ni själva önskar att hämta ur er nya router hos Posten går detta givetvis också (som kommer vara standardförfarandet om man inte önskar något annat).
       
    • Vi kommer inom kort (förhoppningsvis vecka 13) utkomma i brevlådan med en enkät hur man vill göra med sin gamla router och sin nya router och där meddela när man om man så önskar kan lämna in / hämta ut sin gamla / nya router.

      Vi kommer behandla obesvarade enkäter som om man vill sköta allt själv.
      Enkäten kommer ha en svarstid ("deadline") på ca. 2 veckor från utskick.

       
  • Vad händer om jag inte returnerar min gamla router?
    • Då routern inte ägs av varesig dig eller föreningen kommer Telenor debitera dig för routern.
      I mitt fall fick jag information om att debiteringen skulle vara 695kr för min router (Telenor kan ha gett ut olika routrar så din avgift kan se annorlunda ut).
       
  • När behöver routern returneras?
    • I ett brev daterat 2024-03-16 (som levererades idag till mig 2024-03-25!) så säger Telenor
      "[...] inom 14 dagar efter avslutningsdatum.".
      Du kan alltså ha kvar din Telenor-router tills dess att du hämtat ut din nya router.
       
  • När kommer den nya routern?
    • Vi håller i dagsläget på att se till att den nya routern kommer att komma för uthämtning på utlämningsstället eller hos styrelsen innan bytet sker 3/6, exakt datum kommer.
       
  • Vad är det för ny router?
  •  Det här verkar krångligt med att behöva returnera sin gamla router och hämta ut sin nya router!
    • Vi kommer i enkäten att ha ett val där man avsäger sig att få en router från OBE, routern från OBE likt den från Telenor ägs av OBE och inte av styrelsen eller boende.
      Vill man vara helt fristående kan man då avsäga sig sin nya router och själv införskaffa en router.
      Det man bör tänka på är att man själv är teknisk support just avseende routern.
       
  • Kommer jag få hjälp att installera min nya router?
    • Nej, det kommer ni inte få.
      Styrelsen kommer vara behjälplig för dem som önskar att:
      • Returnera er befintliga router åt er förutsatt att den lämnas i styrelselokalen
      • Lämna ut er nya router i styrelselokalen
        så ni slipper att besöka posten.
    • För hjälp att få routern installerad om ni är över 67år kan ni kontakta Vaxholms Stads Fixartjänst för Seniorer:
      Fixartjänst för seniorer - Vaxholms stad

Datum och mer information kommer.

Mvh - Styrelsen

Ändringslogg:

2024-03-25: 
* När är deadline för retur av Telenor-router
* Vad är kostnaden om man inte retunerar Telenor-router
* Vad är det för ny router genom OBE?
* När den nya routern kommer (inget datum ännu)
* Korrigerat "Vaxholms Fiber" till "Vaxholms Stadsnät"
* Nämnt kring uppkommande enkät
* Avtalstid internet
* Förtydligande hastighet OBE

2024-03-24:
* Internet kommer fortsatt ingå i avgift / hyra

2024-03-22:
Ursprungligt inlägg